Discussion

Messerschmitt Bf 109G-10/U4
Production & Operational Service

Cover previewThe second part of special serie “Luftwaffe over Czech territory 1945”. One of the main producers of Messerschmitt 109, Wiener Neustädter Flugzeugwerke and its branch plant Diana located in railway tunnels near Tišnov produced and delivered the famous fighter Bf 109 in G-10/U4 variant nearly until last days of WWII. The new title describes mentioned variant from technical point of view, it brings information about production system in Diana plant, about test flights in Protektorat area and about service by combat units including actions over Czech and Slovak territory. The text part is accompanied by photos and by color profiles of planes from ex-II./JG 51, II./JG 52, ex-I./JG 53, Hungarian 101.vadaszezred and Jagdstaffel ROA, 6 of them are described in detailed 4view drawings.

Discussion forumMesserschmitt Bf 109G-10/U4 Production & Operational Service

13. 11. 2007, 20:32
reply
G-10/U4 yellow 12 z 101 Vadaszezred
from: Jindřich NEPEVNÝ
Vážení pánové,

pozvolna se připravuji na další "projekt", tentokrát 109G-10/U4 yellow 12 ve dvaatřicetince od maďarské jednotky v kamufláži z Vaší výtečné publikace. Nicméně jsem narazil na několik podrobností, jenž mi nedávají prozatím spát. Jmenovitě

1/ kamufláž přední části trupu je zde uváděna jako komplet v RLM 83, z minifotky přistávajícího stroje toho není moc patrné a na ostatních se nachází již beze krytu. Objevil jsem ještě jednu fotku (Eagle Fdition na kamufláže Luftwaffe), ale i tam to není zcela jasné. Osobně se kloním k tomu, že vidím na čumáku rozhraní dvou barev, ale nedostaek fotopodkladů je limitující. Možná teké přání otcem myšlenky, kdo ví ? Existují ve Vašem držení další fotky této mašiny ?
Mohlo i dojít ke změně (polní oprava atd.)oproti zvyklostí kamufláží WNF nebo výrobců z českého úpemí ?

2/máte také vysvětlení pro chybějící žluté ID prvky viditelné na jiných maďarských strojích, což je dosti nezvyklé ?

3/existují ještě další fota černé 16 (foto strana 50), je to moje alternativa k žluté 12.

4/ datum výroby nebo spíše záletu žluté 12 je známé ?

Díky předem za odpověď a zůstávám,

s pozdravem

Jindřich NEPEVNÝ

Reply



19. 11. 2007, 21:30
reply
Re: G-10/U4 yellow 12 z 101 Vadaszezred
from: Tomáš Poruba   to: Jindřich NEPEVNÝ
Dobrý den,
děkujeme za Váš dotaz.
Pokusím se dát nějakou odpověď, která by Vám pomohla.
ad 1) Dle kontroly originálu fotografie potvrzuji na motorovém krytu pouze jednu barvu. Je to neobvyklé, ale je to tak. Existuje ještě další snímek rolujícího stroje a ten toto potvrzuje.
ad 2) Vysvětlení může být prosté - stroj byl přidělen k jednotce v závěru války a nikdo se již neobtěžoval žluté prvky doplnit. Jednoduše na to nezbyl čas.
ad 3) Bohužel, žádný další snímek zobrazující plně "černo 16" nemáme k dispozici. U tohoto stroje ale známe datum záletu - viz naše tabulka.
ad 4) Bohužel, tento údaj nemáme k dispozici. K záletu došlo jistě ještě v roce 1944, ale nemáme prozatím data z této doby.

Pravděpodobně jsme Vám příliš nepomohl, ale je to vše co k uvedenému stroji můžu říci.

S pozdravem

Tomáš Poruba
20. 11. 2007, 11:33
reply
Re:Re: G-10/U4 yellow 12 z 101 Vadaszezred
from: Jindřich NEPEVNÝ   to: Tomáš Poruba
Díky za odpověď,

ještě bych se vrátil k pro mě problematickým barvám motorového krytu. Je možná určitá paralela s motory 190D, jenž byly dodávány již zkompletované jako celek včetně kamuflážního zbarvení kapotáže ? Tedy, že byl na Yellow 12 namontován továrně zbarvený a celková barevnost již nebyla dále doladována ? Nevím, neznám jak chodili motory řady DB, zda čistě jen v bednách, či již s kapotáží.

Ještě závěren, dočkáme se i dalších pokračování řady Luftwaffe over Czech Territory (tuším, že jste slibovali stíhací staffel ROA a padla rovněž zmínka o JG77), popřípadě i knihy pojednávající o G-6, či G-10 od jiných vyrobců ?
Kamufláže G-éček podle výrobců nemusí být také špatné téme.

Kvalita publikací JAPO je vynikající, téměř ojedinělá.

s pozdravem

Jindřich NEPEVNÝ
25. 11. 2007, 15:00
reply
Re:Re:Re: G-10/U4 yellow 12 z 101 Vadaszezred
from: Tomáš Poruba   to: Jindřich NEPEVNÝ
Dobrý den,

pokud je mi známo, kryty motorů byly v případě Messerschmittů součástí výroby trupu. Daimler_benz dodával skutečně "pouze" motor. Já bych si s touto odchylkou nedělal moc velkou hlavu. Skutečně se mohlo stát, že během výroby jednoduše přestříkali kryt pouze jednou barvou. Důvodů mohlo být nepřeberné množství.

Další publikace z této řady určitě budou. Nejbližší se bude zabývat Me 262 z KG(J) jednotek a další uvidíme. JG 77 budeme také zpracovávat, protože jsou k dispozici zajímavé nové materiály.

Speciály na Bf 109 budou součástí větší práce of Bf 109G/K/H, což je dlouhodobější téma. Nicméně mohu říci, že se už pracuje.

Jsem rád, že se naše publikace líbí a doufám, že Vás v budoucnu nezklameme.

S pozdravem

Tomáš Poruba

Contributors are kindly requested to refrain from public criticism on authors, researchers, aviation artists and / or publications, political or abusive comments, and the use of offensive language in any form. JaPo reserves the right to immediately remove any posts violating these simple rules.
Please forward your comments related to, and / or suggestions for improvements of this forum to JaPo via the following e-mail link: farkas@japo.eu